De telefoon bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) staat sinds donderdagochtend roodgloeiend. Het is zelfs zo druk met mensen die aangeven te willen helpen in de huidige vluchtelingenproblematiek, dat de instelling het nauwelijks nog aankan. De wachtrij liep op sommige momenten op tot meer dan zestig mensen, terwijl de publieksvoorlichting wordt bezet door twee mensen. Normaal gesproken is dat voldoende, maar sinds donderdag niet meer.
,,We zijn aan het opschalen”, zegt Jan-Willem Anholts, een woordvoerder van het COA. ,,We vragen de mensen het contactformulier in te vullen en ons niet meer te bellen. De wachttijd is te lang, en het zou zonde zijn als ideeën van mensen blijven liggen of niet worden gehoord. Als ze het formulier invullen, nemen wij zelf contact met ze op.”
Indrukwekkend
Het COA is onder de indruk van de massale hulp die wordt aangeboden. De ideeën waar mensen mee komen, lopen erg uiteen. ,,Mensen zijn vaak geneigd om met spullen te komen. Op sommige locaties is daar geen behoefte aan. Zo kwam op een van de opvangcentra een man met twee zakken aan. In de een zat speelgoed en in de ander tien paar schaatsen”, aldus Anholts, die mensen die spullen willen afleveren adviseert eerst contact op te nemen met het opvangcentrum bij hen in de buurt.
Vrijwilligers
De bestaande opvangcentra zitten nagenoeg vol. Het COA is bezig met het inrichten van nieuwe locaties, in hallen bijvoorbeeld. Anholts: ,,Behoefte aan vrijwilligers is er daardoor zeker. En ook alle andere initiatieven worden enorm op prijs gesteld. We zijn enorm verrast, dit is een heel positief signaal. We zoeken zo snel mogelijk contact met alle mensen die zich bij ons melden.”
Foto: Siebrand Wiegman