Escher lezing bij BAO Trieu

groningen-paddepoel-bao trieu-escher-9Vanmiddag, 10 oktober, een lezing van Marcel Westerdiep over Escher bij sportcentrum BAO Trieu aan de Spicastraat in Paddepoel.

Houtsnede is een van de oudste grafische technieken. Hierbij wordt een afbeelding op een houten plaat gesneden, waarna alle hoogliggende (niet weggesneden) delen met inkt bestreken en afgedrukt worden. De oudst bekende houtsnede werd aan het eind van de 9e eeuwe gemaakt in China; in Europa werd de techniek in de 14e eeuw ontwikkeld. De bekende kunstenaar M.C. Escher maakte veel van zijn werk als houtsnede. Ook in het moderne China worden houtsnedes regelmatig toegepast.

Maurits Cornelis Escher (1898-1972) is een van ’s werelds meest beroemde grafici. Zijn kunst wordt bewonderd door miljoenen mensen over de hele wereld, getuige de vele web sites op het internet. Hij is het meest beroemd om zijn zogenaamde onmogelijke tekeningen, zoals Klimmen en Dalen en Relativiteit, maar ook om zijn metamorphoses, zoals Metamorphose I, II en III, Lucht en Water I en Reptielen.

Maar hij maakte ook prachtige, meer realistische werken gedurende de tijd dat hij in Italië woonde en werkte. Voordat Escher aan een prent begon, maakte hij tijdens zijn trektochten door het land veel tekeningen. Vervolgens maakte hij soms ook nog uitgebreide studies in het atelier. Op basis van die tekeningen begon hij aan een houtsnede, of litho. Zo speelt het trappenhuis in zijn oude school een cruciale rol en worden in 1946 weer actief en laten zijn na-oorlogse werk letterlijk draaien en tuimelen.

Escher gebruikte vooral rollers met inkt die hij over sjablonen, of malletjes trok en hij werkte met tamponneer kwasten. Hij maakte kleine stempeltjes van verschillende soorten papier waarmee hij weer vormen afdrukte. De voorstelling is opgebouwd uit heel veel kleine elementen die Escher met al dan niet verdunde Oost-Indische inkt op het papier tamponneerde, drukte, of stempelde. Soms vulde hij details aan met pen en inkt zoals de twijgjes in de boom, of de terrasbescherming in het midden aan de onderkant.

Na de lezing konden de bezoekers aan het werk om een uitdagende creatie te middels de Escher’s technieken. Marcel Westerdiep is verbonden aan Escher in het Paleis in Den Haag. Klik hier voor meer informatie.

Ook op deze site veel over Escher: klik hier 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *