Meer studenten leveren bijdrage aan Groningse wijken

groningen-5 jaar studenteninzet in de wijken-9Het afgelopen studiejaar hebben studenten van de Hanzehogeschool een bijdrage geleverd aan 30 projecten in wijken. In ruil hiervoor ontvangen zij studiepunten. Komend studiejaar krijgen waar mogelijk ook studenten van de Rijksuniversiteit en het Noorderpoortcollege deze kans.

 

Dit gebeurt allemaal in het kader van Wijk Inzet door Jongeren en Studenten (WIJS). Met dat programma halen gemeente en instellingen onderwijs naar de wijk. Bewoners kunnen met hulpvragen bij WIJS terecht en studenten gaan er in ruil voor studiepunten mee aan de slag. Het is een combinatie van leren in de praktijk en een bijdrage leveren aan de stad.

groningen-paddepoel-dierenriemstraat-winkelcentrum-wijs-1Wijkbewoners
WIJS brengt de partijen bij elkaar en opent ook een atelier in winkelcentrum Paddepoel waar studenten, docenten, professionals en wijkbewoners elkaar kunnen ontmoeten en samenwerken. Overigens zijn bewoners van de hele stad welkom om ondersteuning van studenten te krijgen. Zo komt er bijvoorbeeld ook een ondernemersspreekuur. Er starten tevens projecten rondom eenzaamheid, gezondheid en leefstijl, participatie en energie.

Studenten
Vanaf deze maand zijn al meer dan 200 studenten op deze manier actief, dit aantal loopt in de toekomst op. Naast het aanbod van studenten wil de gemeente zoveel mogelijk vragen uit de wijken blijven verzamelen.

Leven in Stad
Met het platform Leven in Stad bevordert de gemeente het samenleven van studenten en Stadjers. Dit wordt een gezamenlijk platform van gemeente, bewoners, studentenorganisaties en vastgoedeigenaren. Het doel is om elkaar te informeren over de ontwikkelingen op het gebied van jongerenhuisvesting. Het platform wil benadrukken dat er ook veel positiefs gebeurt naast de overlast die vaak in het nieuws komt. Via een blog en een eigen website gaat Leven in Stad hierover communiceren.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *