Gisteravond werd in de commissie beheer en verkeer van de gemeente Groningen de verbetering van de Slimme Routes besproken. Voor de zomer is het voornemen een verbeterde oversteek aan de Eikenlaan te realiseren waarbij de dagelijks 17.000 passerende fietsers voorrang krijgen en het fietspad door het park Selwerd wordt verbreedt.
Wethouder Paul de Rook maakte eens te meer duidelijk dat de aanpassingen noodzakelijk zijn. De huidige situatie van de opstelplaatsen voor fietsers en de oversteken voor voetgangers noodzaken deze maatregelen. De kwestie is gaan spelen bij de introductie van de Slimme Routes die zonder inspraak van bewoners is geïmplementeerd, tot grote ergernis van winkeliers aan de Zonnelaan die veelal hun assortiment voor de student hadden afgestemd.
De fiets is het belangrijkste vervoermiddel in de stad en de wethouder laat weten rekening te houden met de adviezen van politie etc. Auto’s en bussen zullen even moeten wennen te moeten wachten op de stromen fietsers. We gaan dit testen laat de wethouder weten. De plannen kunnen verder worden voorbereid en de haaientanden zijn snel omgedraaid.
Met betrekking tot het kappen van bomen een duidelijk verhaal. De wethouder laat weten dat zoveel mogelijk gekapte bomen zullen worden teruggeplaatst en het aantal niet terug geplaatste bomen gecompenseerd gaat worden op het Zernikecomplex. Er wordt alles ondernomen om de stedelijke ecologische structuur van het park te handhaven.
Wij zijn verheugd met dit eerste resultaat waar we ons al jaren sterk voor maken. Een veilige Eikenlaan en daar hoorden we de partijen gisteravond niet over spreken. De vele scholen langs de Eikenlaan hebben ook wel een opvatting die bij kunnen dragen aan een verbetering van een veilige schoolomgeving.
Misschien dat de wethouder deze kwestie wil laten onderzoeken zodat zo spoedig mogelijk verbeteringen aangebracht kunnen worden iets wat deze wethouder wel is toevertrouwd.
We hopen als straks de plannen (Pleiadenlaan, Zonnelaan, Afritten ringwegen), alvorens deze definitief vast te stellen, deze tijdens een informatie bijeenkomst aan wijkbewoners van Paddepoel en Selwerd worden voorgelegd en eventuele suggesties nog meegenomen kunnen worden. Zo is niet alleen de wijkraad Paddepoel, Selwerd en Co-creatie bij de verkeersveiligheid betrokken maar wordt alle bewoners de mogelijkheid geboden kennis te nemen van een veranderende omgeving.
Ik vraag me af of de wethouder ooit eens gekeken heeft hoe druk het is op de Eikenlaan tijdens de spits, of dat hij alles door een roze bril achter zijn buro heeft bekeken om maar de prijs voor fietsstad 2016 in de wacht re slepen?
Het kappen van de gruwelijk hoeveelheid bomen is onnodig, omdat er voldoende grasstrook naast het fietspad ligt wat kan worden geasfalteerd om een fietspad te van 4 meter breed te realiseren.
Dit horror scenario voor de bomen zal wel doorgaan, omdat er mensen bij deze gemeente werken met een allergie voor bomen die het helaas voor het zeggen hebben.
De bomen moeten in het park herplant worden omdat het verwijderen van deze bomen een aantasting is van de ecologie aldaar.
De ecologische structuur in het park heeft er niets aan dat deze herplant worden op het Zernike.
En waarom op het Zernike?
Misschien omdat daar minder weerstand word verwacht van bewoners als de bomen daar gekapt moeten worden om plaats te maken voor een kantoor o.i.d.?
Al eens eerder aangegeven, Eikenlaan afsluiten voor doorgaande verkeer, daar is de noordelijke ringweg ook voor aangelegd.
Zou een goed idee zijn als via de rondweg alle wijken bereikbaar waren met op en afritten, maar deze zijn zo’n 30/35 jaar geleden in Selwerd weggesanneerd.
Zit je op de Groninger rondweg, zijn ze zo blij dat je daar rijdt dat je er bijna niet meer af kan.
Fietsers voorrang op de Eikenlaan vindt ik een slecht idee de studenten maken er nu al een rotzooitje van door zowel links te rijden danwel over het trottoir zet er dan een xtel verkeerslichten bij met een groene zone.
Niet alleen studenten hoor. alle leeftijden lappen de verkeersregels aan hun laars zodra ze een fiets onder hun derrière hebben. Zelfs moeders met jonge kinderen naast zich fietsend geven al het goede voorbeeld van hoe het niet hoort!