Handige laagdrempelige vorm van dienstverlening
Inwoners van Groningen kunnen vanaf maandag 14 maart via de populaire digitale berichtendienst WhatsApp vragen stellen aan de gemeente. WhatsApp is een applicatie voor smartphones waarmee op een snelle manier berichten gratis verstuurd en ontvangen kunnen worden.
Groningen zet WhatsApp in als kanaal voor dienstverlening aan burgers en bedrijven. Wethouder dienstverlening Ton Schroor: “We willen aansluiten bij de communicatiekanalen die inwoners zelf al gebruiken. En omdat veel mensen al whatsappen, is het een heel laagdrempelige en makkelijke manier om met de gemeente in contact te komen.” Gesprekken via WhatsApp worden ervaren als persoonlijk, omdat het een één-op-één contact is, in tegenstelling tot Twitter en Facebook. De ervaring van de gemeenten die al met WhatsApp werken is zeer positief, de klanttevredenheid is hoog.
Speciaal nummer voor WhatsApp
Het nummer dat de gemeente uitsluitend voor WhatsApp heeft ingesteld is:
06 – 82 04 57 47. Het is niet mogelijk om naar dit nummer te bellen of een sms te sturen. De gemeente probeert tijdens werkdagen zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 24 uur de WhatsApp-berichten te beantwoorden.
WhatsApp-berichten worden door het Klant Contact Centrum behandeld tijdens de uren waarop de gemeente telefonisch bereikbaar is, van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Online kanalen doen het goed
De online kanalen doen het goed in de gemeente Groningen. Met Facebook staat Groningen op nummer 2 van de gemeentelijke Facebookpagina’s in Nederland. Met 14.500 likes en veel interactie. De twee centrale gemeentelijke twitteraccounts @gem_groningen en @stadsbeheer hebben samen over de 10.000 volgers.