Dit beeld aan de Botersingel in het Noorderplantsoen is meer dan twee meter hoog, drie meter lang en weegt ongeveer tien ton. De forse gestalte met haar samengebalde vormen en gigantische nekpartij straalt een en al oerkracht uit.
Wladimir de Vries was een beeldhouwer in de letterlijke zin van het woord. Na een kleimodel, waarin de kunstenaar zijn idee uitwerkte, werd de steen bewerkt met beitels en mokers; een tijdrovend en zwaar karwei. De ‘Wisent’ is uit één stuk grijze muschelkalksteen gemaakt, waarvan in anderhalf jaar tijd acht ton werd weggehakt. Dit gesteente is zeer hard, want ook de afwerking die De Vries meestal met houten kloppers deed, moest bij dit beeld met een ijzeren moker gebeuren.
De wisent is het grootste dier van Europa. In het wild is deze soort uitgeroeid, de laatste zijn omstreeks 1920 in Rusland gedood. Afstammelingen van in gevangenschap levende wisenten bevolken een bos aan de Pools-Russische grens en zijn half wild.
Aanvankelijk wilde de Gemeente deze kolos bij de Veemarkthallen plaatsen, maar vanwege haarscheuren die bij vorst splijting konden veroorzaken, werd hiervan afgezien. In 1980 ging het beeld naar Winschoten voor de tentoonstelling ‘Groningen Monumentaal’. Daar bleek dat het beeld bestand was tegen weersinvloeden en sinds 1982 staat de ‘Wisent’ op zijn huidige plek te imponeren.
Van Wladimir de Vries zijn in de stad diverse kunstwerken te vinden. De meest bekende zijn Landbouw en Veeteelt, oftewel ‘Blote Bet’ op de Herebrug, Het Veulen aan de Radesingel en deze Wisent in het Noorderplantsoen. Zijn werken – alle figuratief van aard – zijn gerealiseerd in de periode van ongeveer 1950 tot 1980. Dat was juist de tijd waarin een overheersende voorkeur voor abstracte kunst begon te ontstaan. Maar Wladimir de Vries bleef in zijn oorspronkelijke – traditionele – stijl werken. De eigenzinnigheid van De Vries kenmerkt ook zijn beelden waaruit trots en welbehagen spreekt.
Bron: Staat in Groningen