Het Gerrit Krolbrug-comité heeft afgelopen jaren hard gewerkt aan het uitwerken van een 3 meter variant. Met deze variant komt de nieuwe brug ongeveer op dezelfde hoogte te liggen als de huidige Gerrit Krolbrug. Het plan wordt gesteund door diverse belangenorganisaties, waaronder de Fietsersbond. De gemeente Groningen heeft de voorkeur van een 4,5 meter hoge brug tot grote teleurstelling van omwonenden. Vanaf vandaag wordt tussen zeven uur ’s morgens en zeven uur ’s avonds drie dagen actie gevoerd.
Voorkeur Gemeente Groningen:
Een beweegbare hefbrug op 4,5 meter hoogte, ingericht als fietsstraat en met twee fietsloopbruggen op 9,7 meter. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Gerrit Krolbrug die er in 2026 moet liggen. Wethouder Broeksma van de gemeente Groningen: “Fietsers krijgen ruim baan. De brug gaat zo’n 30 procent minder vaak open. Dat is goed nieuws voor fietsers die straks minder vaak wachten en vaker kunnen doorfietsen. Ook verbetert de verkeersveiligheid voor wegverkeer en scheepvaart. Kortom: de voorkeursvariant verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid op de weg en op het water.”
Foto’s: Jan Hendrik van der Veen