De bereikbaarheid van de 90.000 arbeidsplaatsen rond de Zuidelijke Ringweg zal ernstig verslechteren als de huidige plannen voor de ombouw van de ringweg doorgang vinden. Dit blijkt uit het ontwerp voor het nieuwe Julianaplein, dat bij een bijeenkomst voor omwonenden van de Vondellaan is getoond.
De verbindingen tussen het hoofdwegennet (naar Assen, Drachten en Hoogezand) en de toegangswegen naar de Stad (Hereweg, Emmaviaduct, Vondellaan) verslechteren over de gehele linie. Voor al deze verbindingen geldt dat je meer stoplichten tegenkomt in de nieuwe situatie dan in de bestaande situatie.
Het meest in het oog springt het verkeer dat vanuit Assen de stad in wil. Dat kan nu nog zonder stoplicht onder het Julianaplein doorrijden. In de nieuwe situatie komt dit verkeer 3 verkeerslichten achter elkaar tegen. Naar de Hereweg of de Rijkskantoren moet men zelfs langs 4 stoplichten (nu 2). Ook voor verkeer dat de stad uit wil geldt in de meeste gevallen dat het aantal stoplichten dat men moet passeren om op de snelweg te komen met minstens 2 toeneemt.
“Dit bevestigt ons beeld dat je straks weliswaar goed door kunt rijden op het Julianaplein, maar dat iemand die in de stad moet zijn straks in de file staat op het onderliggend wegennet. Dit is een logisch gevolg van het wegvallen van de verdeelfunctie die de zuidelijke ringweg nu nog heeft. Als je de bereikbaarheid van de Stad wilt verbeteren, is dit wel het domste wat je kunt doen”, aldus de Stichting.
Tijdens de spits zal het een flinke opgave worden om de Stad in of uit te komen. Het is de vraag wat het verkeer dan zal doen. De aansluiting bij de Ketwich Verschuurlaan en de Helperzoomtunnel zullen er een stuk aantrekkelijker door worden, en ook het verkeer op andere toegangswegen in de Stad zal fors toenemen. En daar is het nu al erg druk, zoals dagelijks te zien is op het Hoendiep, de Griffeweg en de Europaweg.
Dat de ombouw van de zuidelijke ringweg de bereikbaarheid van de stad zou verbeteren is een wijdverspreid misverstand. Het zal de stad zelfs minder bereikbaar maken. Diezelfde stad draait echter wel op voor de schade die tijdens de bouwperiode zal ontstaan. Ondanks herhaalde verzoeken is nog altijd niet duidelijk hoe men deze operatie gaat aanpakken, en welke gevolgen dit voor de stad zal hebben. Dat er alternatieve routes door de stad ontstaan staat echter als een paal boven water. Ook woonwijken zullen daarbij niet worden gespaard.
tabel: aantal stoplichten dat gepasseerd moet worden van de ene naar de andere bestemming. Bestemmingen op het hoofdwegennet zijn dikgedrukt, andere zijn stadse toegangswegen. Zie ook deze bijhorende kaart.
van | naar |
bestaande situatie |
Aanpak Ring Zuid |
Drachten | Assen |
0 |
0 |
Drachten | Hoogezand |
1 |
0 |
Assen | Drachten |
1 |
0 |
Assen | Hoogezand |
1 |
0 |
Hoogezand | Drachten |
1 |
0 |
Hoogezand | Assen |
1 |
0 |
Hoogezand | Emmaviaduct |
1 |
1 |
Hoogezand | Hereweg |
1 |
2 |
Hoogezand | Vondellaan |
nvt |
(3) |
Drachten | Emmaviaduct |
1 |
2 |
Drachten | Hereweg |
2 |
3 |
Drachten | Vondellaan |
nvt |
(2) |
Assen | Emmaviaduct |
0 |
3 |
Assen | Hereweg |
2 |
4 |
Assen | Vondellaan |
nvt |
nvt |
Emmaviaduct | Hoogezand |
1 |
3 |
Emmaviaduct | Drachten |
1 |
3 |
Emmaviaduct | Assen |
0 |
2 |
Hereweg | Hoogezand |
1 |
4 |
Hereweg | Drachten |
2 |
4 |
Hereweg | Assen |
2 |
3 |
Vondellaan | Hoogezand |
nvt |
(1) |
Vondellaan | Drachten |
nvt |
(1) |
Vondellaan | Assen |
nvt |
nvt |