Alle seinen staan op groen voor de verlenging van de spoorlijn tussen Groningen – Roodeschool naar de Eemshaven. De provincie, ProRail, de gemeente Eemsmond, AG Ems en Groningen Seaports zijn het eens over het tracé en de maatregelen die hiervoor nodig zijn. De werkzaamheden beginnen in het voorjaar. In april 2018 moet de trein naar de Eemshaven rijden.
Aantal keren per dag
De trein gaat een aantal keren per dag doorrijden naar de Eemshaven: doordeweeks in het laagseizoen drie keer per dag en tijdens het hoogseizoen vier keer. Dit gebeurt binnen de bestaande dienstregeling. Voor de verbinding wordt drie kilometer nieuw spoor aangelegd. Daarnaast wordt ongeveer 4,3 kilometer bestaand goederenspoor aangepast. Ook wordt de beveiliging van het spoor verbeterd. Het station van Roodeschool krijgt bovendien een nieuwe locatie aan de Hooilandseweg.
Borkum
In de Eemshaven sluit de trein aan op de veerdienst van en naar Borkum. Met het doorrijden van de trein worden de Eemshaven en Borkum ontsloten voor het openbaar vervoer. Dit is goed voor zowel het toerisme op Borkum, als het toerisme van Borkum naar Groningen. Bewoners van Borkum kunnen sneller naar Groningen dan naar Emden of Oldenburg.
Financiering
Het doorrijden van de trein naar de Eemshaven wordt gerealiseerd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, de gemeente Eemsmond, Regio Groningen Assen, Stadt Borkum, Inselverein Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen en de Kamer van Koophandel Noord. Het project wordt via het INTERREG IV A-programma Deutschland-Nederland medegefinancierd uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) .