Update: Instellingen als moskee en verenigingen huiseigenaren zijn niet geïnformeerd. Allen hebben met verbazing kennis genomen van dit voornemen en herkennen zich niet in deze plannen die tot een verbetering zou leiden als het gaat om verkeersveiligheid.
Met verbazing lezen we nieuws in de media over het voornemen een verkeerscirculatieplan in te voeren om een einde de maken aan de gevaarlijke oversteek van de Kometenstraat naar de Zonnelaan in de Groninger wijk Paddepoel. Een plan welke voort vloeit uit het project co-creatie en waarbij de oversteek van de Saturnuslaan Zonnelaan één op één vergelijkbaar is.
Binnen co-creatie wordt samengewerkt met bewoners, diverse organisaties en de gemeente binnen de wijk. Het bevreemd ons dat voorstellen ingediend worden waar bewoners niet bij betrokken zijn of over geïnformeerd en die vervolgens mogelijk voor een gedwongen feit geplaatst worden en ongevraagd zien dat er meer verkeersdruk in hun straten ontstaan waarbij het rustige straatbeeld tot het verleden behoord. We maken dan ook bezwaar tegen het indienen van een plan welke ons inziens de indruk wekt dat een gevaarlijke situatie wordt opgeheven maar anderzijds gevaarlijke situaties zal bevorderen. Besluiten en voorstellen zijn prima maar dan wel in en met overleg van de bewoners of haar verenigingen die hun hierin vertegenwoordigen.
Co-creatie doe je samen met bewoners! Samen maken we de wijk.
Met verbazing lees ik uw verbazing want eigenlijk zou dit gewoon NIET moeten verbazen zo werkt de gemeente Groningen nou eenmaal, al jaren!
Een heel slecht plan: de Saturnuslaan wordt dubbel belast, terwijl het al een behoorlijk drukke straat is en het gevaar van de oversteek naar de Zonnelaan hetzelfde is als bij de Kometenstraat. Omwonenden en VVE’s zijn niet geïnformeerd.PROTEST!
De Saturnuslaan wordt niet dubbel belast omdat het eenrichtingverkeer zou worden.
In de Kometenstraat stroomt het van de Zonnelaan de wijk in en via de Saturnuslaan/Morgensterlaan de wijk uit, de verkeersdruk neemt niet toe.
Het zou misschien ook een optie zijn om de Algollaan door te trekken naar de Zonnelaan.
Aan de blinde zijde van de flats hebben de mensen waarschijnlijk minder hinder van het verkeer.
Het doel van deze actie is tot stand gekomen door de gevaarlijker oversteek van Kometenstraat naar de overzijde van de Zonnelaan.
Omdat de stoep een stuk smaller is dan voor de aanleg van de nieuwe bushalte ben je nu genoodzaakt half op het fietspad te staan om te zien of er verkeer aan de overzijde aankomt.
Dit is zeker tijdens de ochtendspits voor de fietsers gevaarlijk en als de extra lange gelede bus de halte in neemt wordt het zicht nog verder beperkt, dan moet je nog verder op het fietspad staan om te zien of er verkeer aan de overzijde aankomt. Tijdens de spits is het niet erg verstandig om op de middenberm te staan omdat deze eigenlijk te smal is om daar te moeten wachten om in te kunnen voegen.
De bushalte had bijvoorbeeld ettelijke meters kunnen opschuiven en de oversteek voor de fietsers ook, dan hadden ze 1 parkeerplaats in het verlengde van de bushalte moeten opofferen.
In alle gevallen had er overleg met de buurt bewoners moeten plaatsvinden door bijvoorbeeld een flyer actie deur aan deur.
Dan was dit voorstel er niet gekomen.
Mijn conclusie is dat de gemeente deze verkeerssituatie beter had moeten onderzoeken, zeker omdat deze halte zeer weinig gebruikt wordt of het dan wel nodig was om daar zo’n loeier van een halte neer te plempen.