Telecomproviders worden verplicht bij storingen van telefonie en internet hun klanten te compenseren. Er komen in de wet minimale eisen te staan waaraan een compensatieregeling moet voldoen. Deze eisen gaan voor zowel mobiele als vaste telefonie en internet gelden. Dit schrijft minister Kamp van Economische Zaken (EZ) woensdag 22 mei 2013 aan de Tweede Kamer.
Redelijk als je wordt gecompenseerd
‘Je betaalt als consument om te kunnen bellen en internetten,’ aldus minister Kamp. ‘Als die dienst langer dan 12 uur uitvalt, is het heel redelijk dat je daar voor wordt gecompenseerd.’
Compensatie verplicht bij storing langer dan 12 uur
Compensatie wordt verplicht bij een storing die langer dan 12 uur duurt. De vergoeding wordt gekoppeld aan de maandelijkse abonnementskosten. Bij een storing tussen 12 en 24 uur heeft de klant recht op ten minste 1/30 van de maandelijkse abonnementskosten. Een storing tussen 24 en 48 uur geeft recht op een compensatie van 2/30 van de maandelijkse abonnementskosten enzovoort.
Compensatieregeling ook voor zakelijke klanten
Met dit minimum houden telecomproviders voldoende ruimte zich te onderscheiden van hun concurrenten. De compensatieregeling gaat ook gelden voor de zakelijke klanten van providers. Begin 2014 stuurt minister Kamp een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer.