De mensen van de ambulance

evenementen, studenten voor het goede doelOp dinsdag 11 maart 2014 lanceert minister Schippers met twee ludieke acties de driejarige landelijke voorlichtingscampagne ‘De mensen van de ambulance’. Dit doet zij te midden van een groep ambulancehulpverleners. Met de campagne wil de ambulancesector het grote publiek beter informeren over ambulancezorg, zodat mensen meer begrip krijgen voor de werkwijze van ambulancehulpverleners.

Meer kennis over ambulancezorg, minder onbegrip
Uit een grootschalig imago-onderzoek ambulancezorg blijkt dat het grote publiek zeer tevreden is over ambulancezorg. De resultaten laten echter ook zien dat mensen vaak niet weten hoe ambulancezorg precies werkt en wat ze wel of niet van ambulancehulpverleners kunnen verwachten. Veel ondervraagden veronderstelden bijvoorbeeld dat een ambulance altijd komt als je 112 belt, of dat ambulancehulpverleners een patiënt altijd naar het ziekenhuis brengen. Beide aannames zijn onjuist. Irritaties, onbegrip, oplopende emoties of ongewenst gedrag richting ambulancehulpverleners zijn soms het gevolg. Ambulanceprofessionals onderschrijven dit. Zij ervaren in de praktijk dat patiënten, omstanders of het grote publiek vaak niet weten waarom zij de dingen doen die ze doen. “Automobilisten reageren soms geïrriteerd als ik langzaam op de linkerbaan rijd. Ze vragen zich af waarom ik niet naar rechts ga. Maar in die gevallen ligt vaak een heel zieke patiënt in de ambulance die last heeft van spoorvorming op de rechterbaan”, aldus een ambulancechauffeur. De voorlichtingscampagne brengt duidelijkheid via drie hoofdthema’s, namelijk: ‘als je 112 belt’, ‘in het verkeer’ en ‘bij zorgverlening’.

Ambulanceprofessionals boegbeeld campagne
Ambulanceprofessionals hebben zich heel betrokken getoond bij de ontwikkeling van de campagne. Via een brainstormsessie en besloten social media kanalen hebben zij veel campagnecontent aangeleverd. Voor het grote publiek zijn ambulanceprofessionals dé stem (meldkamer ambulancezorg) en hét gezicht (straatbeeld) van ambulancezorg. Logisch dus dat ambulancehulpverleners zelf het boegbeeld zijn van de campagne. Dit blijkt uit de campagnenaam en -huisstijl, maar ook uit een aantal communicatiemiddelen, zoals een serie korte filmpjes waarin zij zelf tips en adviezen geven en vertellen hoe ze te werk gaan. En ook op het weblog ‘Het echte werk’ op www.demensenvandeambulance.nl vertellen zij zelf over bijzondere momenten in hun werk. Alles met het doel mensen meer te leren over ambulancezorg, zodat er meer begrip komt en verwachtingen realistisch blijven.

Initiatief campagne
De voorlichtingscampagne ‘De mensen van de ambulance’ is een initiatief van sectororganisatie Ambulancezorg Nederland, in samenwerking met beroepsvereniging V&VN ambulancezorg en de Regionale Ambulance Voorzieningen. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie VWS

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *