Drukst bereden fietspad in Groningen wordt voorrang onthouden

groningen-selwerd-eikenlaan-verkeersveiligheid-1Dagelijks nemen zo’n 17.000 fietsers de oversteek van de Eikenlaan richting Park Selwerd of andersom. Dit blijkt uit een telling in 2014 welke is vastgesteld door het Bureau Onderzoek en Statistiek van de gemeente Groningen. Een ware hindernis die je moet nemen, zeker als er grote drukte is op de Eikenlaan. Het intensive gebruik van de oversteek Eikenlaan-Wilgenpad in Selwerd vraagt om aanpassingen. Om een veilige oversteek te kunnen maken is het gewenst dat fietsers voorrang krijgen op het snelverkeer. Niet alleen voorrang, de ruimte op de middenberm die de fietser nu geboden wordt is veel te krap en de verlichting in de avonduren is onvoldoende. Het verbaast menigeen dat ongelukken uitblijven. De verkeersveiligheid voor fietser van de Eikenlaan heeft helaas geen prioriteit bij de gemeente Groningen die zich juist inspant om fietsstad van Nederland te zijn. Een slimme en veilige oplossing voor deze drukke oversteek zal nog wel even op zich laten wachten! Veilig op weg naar school? of universiteit?

4 gedachten over “Drukst bereden fietspad in Groningen wordt voorrang onthouden

  1. Fietspad ondertunnelen, dan kunnen beide stromen doorvloeien.
    Ik weet dat een tunnel bakken geld kost maar de ruimte en het geld is er wel, anders stoppen ze maar wat minder geld in megalomane projecten.
    Een mensenleven moet dat toch waard zijn.
    Voorrang aan de fietsers geven is ook geen goed idee want dan staat het verkeer muurvast en komt er geen ambulance o.i.d. meer door met als mogelijk gevolg dat er onnodig mensen komen te overlijden.

  2. Al veel vaker heb ik hier over een mening geventileerd, een fietsbrug, een tunnel of verkeerslichten. Niet alleen daar maar ook aan het eind van het park omdat je daar als voetganger nooit de kans krijgt over te steken. Nog een optie, alles via de Zonnelaan.

    • De Zonnelaan is geen goed idee, daar hebben ze nu al door de fietsers tijdens de spits filevorming bij de op en afritten.
      Een stoplicht zou het doorstromen op de Eikenlaan ook doen stagneren en een stoplicht is iets waar fietsers zich niet door laten tegenhouden.
      Een tunnel of zoals je zegt een fietsbrug zou een betere oplossing zijn en voor voetgangers een loopbrug aan het eind van het park.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *