Na in 1975 eerst een maand lang op de Grote Markt te hebben gestaan, kocht de gemeente Groningen het kunstwerk ‘Zitknobbels’, waarna het werd geplaatst in het winkelcentrum Paddepoel. Eind jaren negentig ging net beeld naar winkelcentrum Selwerd en sinds 2011 staat de bronzen bank op het winkelplein de Beren in de Groninger Korrewegwijk
‘Zitknobbels’ is representatief voor het werk dat René de Boer in de jaren zeventig van de twintigste eeuw maakte. Het verkleinen van de kloof tussen kunst een publiek was destijds een belangrijk thema in zijn werk. Dit bereikte hij door zijn beelden niet alleen kijkobject maar ook gebruiksvoorwerp te laten zijn. Ook wilde hij de passieve houding ten opzichte van kunst doorbreken. In plaats van alleen maar naar een kunstwerk te mogen kijken, kunnen de mensen actief met zijn beeld bezig gaan. ‘Zitknobbels’ is een kijk-, zit-, lig- en speelobject. Onder het beeld zitten zwenkwielen en nylon glijplaten die het mogelijk maken het kunstwerk van zijn plaats te rollen. En omdat het beeld in het midden scharniert, kan er ook een andere vorm aan gegeven worden. Het aspect van de gebruiksfunctie speelt ook een belangrijke rol in De Boers kunstwerk ‘Rollebollen’.
Van De Boer staan een aantal sculpturen in de stad Groningen. Aanvankelijk werkte de kunstenaar vooral met gelast messing (zie bijvoorbeeld ‘De Mijlpaal’). Het lassen met messing leerde hij van Edu Waskowsky die deze techniek toepaste bij het vervaardigen van het Joods Monument. Vanaf 1981 gebruikt De Boer ook cortenstaal (zie bijvoorbeeld ‘De Kringloop’), een tamelijk weerbarstig materiaal dat de beeldhouwer dwingt tot een andere vormgeving dan het meer flexibele messing. Steeds terugkerende thema’s in zijn werk zijn: de natuur, geboorte en dood, vasthouden en loslaten en vergankelijkheid.
Bron: Staat in Groningen