Met trots presenteert het Groninger Museum een grote museale expositie van de Amerikaanse kunstenaar David LaChapelle. Deze eerste solotentoonstelling van LaChapelle in Nederland is vanaf 21 april 2018 te zien en bevat ruim 70 belangrijke werken die verschillende genres uit het indrukwekkende oeuvre van de kunstenaar belichten, van portretten tot stillevens en landschappen. Het Groninger Museum introduceert ook LaChapelles nieuwste serie New World, waarin hij het onfotografeerbare probeert te fotograferen in een dramatische zoektocht naar het paradijs.
‘Van alle fotografen die surrealistische beelden maken… heeft LaChapelle de potentie om de Magritte van het genre te worden.’ – Richard Avedon in de NY Times (1997)
‘LaChapelle mengt spiritualiteit en sensualiteit, vangt de emoties van Michelangelo’s Renaissance in figuratieve installaties, gepolijst met gepatineerde kleuren.’ – Corriere Della Sera (2017)
‘LaChapelles buitengewoon perfectionistische aandacht voor detail veranderde de omvang en reikwijdte van wat een foto kan zijn; hij verhief het tot een kunstvorm die sindsdien eindeloos is nagebootst.’ – The Guardian (2017)
LaChapelle beïnvloedt zonder twijfel het werk van een nieuwe generatie… op dezelfde manier als Dhr. Avedon baanbrekend was voor veel dat vandaag de dag als normaal gezien wordt.’ – The New York Times (1997)
David LaChapelle (Hartford, Connecticut, 1963) begon zijn carrière met exposeren in galeries in New York. In 1984 werd hij door Andy Warhol gevraagd om foto’s maken voor zijn tijdschrift Interview. Met zijn vernieuwende aanpak maakte de kunstenaar naam als een van de meest invloedrijke levende fotografen ter wereld. Zijn opvallende portretten, toneel- en filmwerk waarin rollen weggelegd zijn voor beroemdheden en cultuur, zijn uitgegroeid tot archetypische symbolen van het Amerika van de 21ste eeuw.
Een van de pronkstukken van de monumentale tentoonstelling Good News For Modern Man is de serie The Deluge, die voor LaChapelle het begin markeerde van een persoonlijke renaissance. Geïnspireerd door een bezoek aan de Sixtijnse Kapel in 2006 ging de kunstenaar zich, in plaats van op werken in opdracht, weer richten op het overbrengen van zijn eigen intuïtieve visie. Het gelijknamige (zeven meter brede) titelstuk van de serie The Deluge brengt Michelangelo’s werk tot leven in de moderne tijd.
Foto’s: gemaakt op zaal Groninger Museum – Siebrand Wiegman