Vanaf eind 2015 komt er een nachttrein in Groningen en Drenthe. De treinen gaan rijden in de nacht van vrijdag op zaterdag en verbinden Groningen en Drenthe nog beter met de Randstad.
Iedere vrijdagnacht gaat er een extra trein rijden vanuit Zwolle naar Groningen en komt er een extra trein van Groningen naar Amsterdam. Beide treinen stoppen tussen Zwolle en Groningen op alle tussengelegen stations. Hiermee profiteren de meeste mensen uit Groningen en Drenthe van de extra treinen. Het gaat in eerste instantie om een proef van twee jaar. De nachttrein wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen.
In de vrijdagnacht van en naar de Randstad
Er komen twee nachttreinen in de vrijdagnacht: de eerste is een extra trein die vertrekt om 0.21 uur vanaf Groningen via Zwolle en de Hanzelijn naar Amsterdam Centraal. Er wordt tussen Groningen en Zwolle op alle tussengelegen stations gestopt. De trein komt om 2.39 uur aan op station Amsterdam Centraal en biedt daar een goede aansluiting op het nachtnet. Bijkomend voordeel is dat er met name in de zomermaanden hiermee een extra mogelijkheid is om naar Schiphol te reizen voor chartervluchten die al vanaf 05:00 uur vertrekken. De laatste mogelijkheid om naar de Randstad te reizen vanaf Groningen is nu 23.26 uur.
Daarnaast gaat de laatste Intercity (vertrektijd 0.05 uur) van Rotterdam – Zwolle doorrijden naar Groningen met een stop op alle tussengelegen stations tussen Zwolle en Groningen. Ook mensen uit Groningen en Drenthe die uit zijn geweest in de Randstad kunnen dus zonder probleem thuis komen met het openbaar vervoer.
‘Lang gekoesterde wens in vervulling’
Gedeputeerde Mark Boumans en wethouder De Rook van respectievelijk provincie en gemeente Groningen en Gedeputeerde Henk Brink van provincie Drenthe zijn verheugd: “Hiermee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. De verbinding tussen Groningen/Assen en de Randstad verbetert sterk. Dat is goed nieuws voor passagiers uit deze regio die vooral in de hoogzomer vroeg op Schiphol moeten zijn of die na een concert in de Randstad nu niet met het openbaar vervoer terug kunnen omdat er zo laat geen treinen meer rijden. Maar het is natuurlijk ook belangrijk voor Groningse en Drentse evenementen, poppodia en de horeca die veel beter bereikbaar zijn voor bezoekers uit bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht. De nachttrein geeft daarmee een impuls aan de Drentse en Groningse economie.”
Ineke van Gent, regiodirecteur van NS zegt: ”Onze reizigers kunnen nu snel en comfortabel met de trein naar huis na bijvoorbeeld een avondje uit of concertbezoek. De regio is hiermee in de late uurtjes nog beter bereikbaar geworden. NS is erg blij met de prettige samenwerking tussen de verschillende betrokken partijen die uiteindelijk geleid heeft tot dit prachtige resultaat. Gezamenlijk gaan we ons voor inzetten om deze nachttrein tot een succes te maken”.
Financiële bijdrage
Drie partijen hebben een financiële bijdrage aan deze proef toegezegd: Provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. Zij dragen 268.000 euro bij voor de gehele proef. Gezamenlijke doelstelling is dat de treinen na twee jaar zonder bijdrage van de regiopartners kunnen functioneren.