Bewoners bij Paddepoelsterburg, aan de zuidkant van het van Starkenborgkanaal in Groningen, aan het deel van de Paddepoelsterweg waar auto’s alleen als zij bestemmingsverkeer zijn mogen komen, zetten vraagtekens bij de grote investering van de nieuwe Paddepoelsterbrug.
Tijdens de inloopbijeenkomst op 10 juni j.l. werden de variantenstudie Paddepoelsterbrug gepresenteerd. Het was daar bij de voorlichters niet bekend dat het gaat om varianten voor een brug die voor autoverkeer alleen maar toegang geeft tot een ALLEEN VOOR BESTEMMINGSVERKEER route. Het gaat immers maar om vijf adressen die aan die route liggen.
Het aantal mensen dat van die route gebruik mag maken is zeer gering. Het verbaast de bewoners dat er miljoenen Rijksgeld (aanleg 10 miljoen) gaat worden besteed aan een oplossing die maar voor zo weinig gemotoriseerd verkeer noodzakelijk is. Navraag bij de dienst RO/EZ Groningen blijkt dat het hooguit om twee boeren te gaan.
Voorlichters melden dat er is gemeten hoeveel gemotoriseerd verkeer over de brug rijdt, maar dat is voor het overgrote deel oneigenlijk gebruik van de brug, zogenaamd sluipverkeer, hetgeen bij de politie bekend is.
Natuurlijk moet er een oplossing komen voor scheepvaart, fietsers en wandelaars; het is immers een drukgebruikte beroepsvaartroute maar ook een toeristisch gebied en onderdeel van het Pieterpad. Een oplossing die recht doet aan scheepvaart, fietsers en wandelaars hoeft volgens de bewoners dan ook minder ingrijpend en kostbaar te zijn dan de oplossingen die nu voorliggen en die geen rekening houden met de factor bestemmingsverkeer.