Vorig jaar september werd de Paddepoelsterbrug over het Van Starkenborghkanaal aangevaren door een schip. De schade aan de brug was zo groot dat deze weggetakeld moest worden en sindsdien buiten bedrijf is. “Voorheen maakten zo’n zeshonderd fietsers en voetgangers gebruik van de brug”, vertelt Ada Zwakenberg aan OOGTV. “Zij moeten nu ruim vijf kilometer omfietsen.” Samen met een buurman is zij de actiegroep ‘Brug terug’ begonnen. “We roepen mensen op om een mail te sturen naar [email protected]. Al die mailtjes willen we meenemen naar een inloopavond die op 29 januari wordt gehouden in Adorp zodat we aan Rijkswaterstaat kunnen laten zien dat de verbinding echt terug moet komen.”
Vervangen van de brug
Het is de bedoeling de Paddepoelsterbrug te vervangen door een brug die voldoet aan de huidige eisen van de scheepvaart, met één veel bredere doorvaartopening of met twee doorvaartopeningen, zodat twee schepen hier elkaar kunnen passeren. De planstudie is in 2015 afgerond, in deze studie zijn verschillende varianten onderzocht en beoordeeld. In de Rijksbegroting over 2017 is duidelijk geworden dat de bijdrage vanuit het Rijk later beschikbaar komt en de vervanging van de brug tussen 2023 en 2025 plaatsvindt.
Paddepoelsterbrug,
Bij deze laat ik u weten dat het onaanvaardbaar is als deze/of een andere brug niet teruggeplaatst wordt. Deze brug is een verbinding in een eeuwen oude weg, die in de dertiger? jaren van de vorige eeuw verbroken werd door de aanleg van het “van Starkenborg” kanaal.
Kees L. Nijdam
Beste Focus,
Inmiddels is bekend dat de brug er onterecht uitgelaten is. Geen gevaar en geen hoge kosten.
Tot onze grote verbazing en ongeloof blijkt dat gemeente en provincie en rws eigenlijk de Paddepoelsterbrug willen laten vallen. Dat het hele verhaal van alvast willen vervangen uit de duim gezogen is….
Dat durven gemeente, provincie en rws zelfs “de verbinding herstellen te noemen”. Dat iedereen over een andere, veel minder veilige, minder mooie en langere route naar de stad moet fietsen. Zodat iedereen op het verkeerde been wordt gezet.
Zodat het geld doorgeschoven kan worden naar de busbaanbrug waar dan meer autoverkeer de stad in kan. En rws weer een brug minder in de vaart heeft.
Zonder enige inspraak en besluitvorming wordt getracht hier een historische verbinding te verkwanselen!
Op de eerste info avond gaf rws al aan niets meer te voelen voor de uitkomst van de planstudie. Tot grote woede van buurtbewoners die hierbij betrokken waren. In plaats van het zogenaamde geoormerkt geld is er eerdersprake van een oor aannaaien.
Gelukkig hebben ontzettend veel organisaties en weggebruikers laten weten het zeer oneens te zijn met deze gang van zaken en de brugverbinding zsm hersteld te willen zien.
Schandalig is ook het traineren van inspraak door moedwillig nergens een besluit te nemen waarbij dat moet.
Het is zelfs zo erg dat alle partijen naar elkaar wijzen als verantwoordelijk maar wel achter gesloten deuren samen om tafel zitten…..
Het is bijna onvoorstelbaar dat de brug niet teruggeplaatst zal worden.
Lijkt mij voor een Groningse overheid waarin nog slechts een splintertje vertrouwen is in het opkomen van belangen van Groningse waarden,en fietsstad en recreatie promotende Next City, van cruciaal belang.
De paddepoelsterbrug ken ik al van toen ik nog een kind was. Hij mag door de jaren heen verouderd zijn en de doorvaart iets aan de smalle kant, hij hoort bij het beeld van Groningen. Dat door een domme bedieningsfout de brug er nu uit ligt is een ding. Dat deze brug niet meer terug zou komen is voor mij en ongetwijfeld vele anderen onaanvaardbaar. We halen de Olle Grieze toch ook niet van z’n plaats? Pieterpadlopers moeten nu een heel eind om lopen. Scholiers op de fiets moeten onnodig ver om rijden en het verkeersgedrag van plezier wandelaars en fietsers is geheel ontregeld. De weg langs het kanaal richting de draaikom is momenteel nog redelijk te berijden. Als het gras en het onkruid eenmaal weer begint te groeien en de ondergrondweer verdwijnt onder al dat groen wordt het gevaar voor ongelukken en glijpartijen ook weer groter. Dit is vanaf de (voormalige) brug de enige route voor fietsers, scooters en brommers die overblijft. Het is niet ondenkbeeldig dat een glijpartij op de fiets of brommer eindigt via het talud in het water van het Van Stsarkenborghkanaal. Met alle gevolgen van dien.
Geef Groningen en de Groningers de oude vertrouwde brug weer terug. Het hoort bij het Groninger beeld. Er staat bv. een oer-lelijk museum tegenover het Centraal station, een miljoenenproject. Er is geld voor een gloednieuwe studentensoos op de Grote Markt. Groningen wordt vol gebouwd met van alles en nog wat. Er wordt enorm veel geld in allerlei gebouwen en projecten in de Stad gestoken. Het gaat hier om miljoenen. Gemeente: denk even na. Houdt men op het Stadhuis alleen het pluche en de bankrekening warm? Ik heb altijd gedacht dat het welzijn en de tevredenheid van de burgers in onze mooie stad een belangrijke rol zou spelen. Nu is herplaatsen van onze zo vertrouwde brug te duur?? Dat gaat er bij mij niet in. Maar ja, wie ben ik nu helemaal? Een brave belastingbetaler.
onaanvaardbaar dat de paddepoelsterbrug niet terug zou komen
de toegangsbrug als je vanaf dorpen buiten de stad fietst!