Onlangs heeft de gemeente Groningen de aanbesteding voor de brandstoffen van het gemeentelijk wagenpark uitgeschreven. Het college lijkt van plan te kiezen voor onder meer GTL (Gas to Liquid), terwijl er ook andere duurzame brandstoffen op de markt zijn. GroenLinks, Partij voor de Dieren en D66 stellen vragen bij deze keuze.
De partijen zien dat Groningen voorop loopt, bijvoorbeeld met het experiment voor waterstof als brandstof. Daarom bevreemdt in deze aanbesteding de eventuele keuze voor GTL hen ook. GroenLinks-raadslid Martijn van der Glas: ‘Duurzaamheid moet centraal staan in alles wat we als gemeente doen. We willen honderd procent duurzaam inkopen, geen fossiele producten gebruiken als dat niet hoeft.’
Gerjan Kelder van de Partij voor de Dieren sluit zich daarbij aan. ‘Wij willen graag weten of duurzame alternatieven zijn meegenomen. Zo nee, hoe is deze keuze dan te rijmen met de ambitie van de stad om in 2035 energieneutraal te zijn?’
Tom Rustebiel van D66 heeft ook vragen over de voorwaarden van de aanbesteding. ‘We zouden graag zien dat het college open blijft staan voor andersoortige brandstoffen, zo zijn we ook ooit met waterstof begonnen.’
In het verleden waren er de nodige kanttekeningen te plaatsen bij biobrandstof. De biomassa waaruit deze werd gemaakt bestond toen vaak uit voedselconcurrenten als mais en soja. Maar de laatste jaren wordt hiervoor afval gebruikt uit de papier- en pulpindustrie en de horeca (frituurvet). Daarbij is de reductie van CO2-uitstoot ten opzichte van fossiele diesel zeer aanzienlijk.
De partijen hebben schriftelijke vragen gesteld over de kwestie aan het college van B&W.
Foto: Jan Hendrik van der Veen