Van vrijdag 25 april tot en met maandag 2 juni 2014 kunnen inwoners van Groningen en andere geïnteresseerden reageren op de plannen voor het project Groningen Spoorzone. De sporen en perrons op en rondom het Hoofdstation van Groningen worden de komende jaren aangepast om in te spelen op het groeiend aantal reizigers.
Maatregelen
De treinen uit de richting Veendam en Bad Nieuweschans rijden in de toekomst door naar Roodeschool en Delfzijl. Vanuit Leeuwarden rijdt de trein straks door naar station Europapark. Hiervoor is het nodig dat de sporen opnieuw worden ingericht. Achter het monumentale Hoofdstation komt een voetgangerstunnel die de perrons met elkaar verbindt. Ook wordt onderzocht of bij het Hoofdstation mogelijkheden zijn voor een bustunnel en fietstunnel. Vanaf de Esperantostraat bij de Oosterpoort naar station Groningen Europapark komt een vierde spoor en het opstelterrein achter het station wordt verplaatst naar de Vork in de gemeente Haren.
Informatiekrant en -markten
Deze week ontvangen inwoners van Groningen en omliggende gemeenten een krant in de bus met informatie over de plannen. Ook vinden informatiemarkten plaats, op 12 en 20 mei in de Puddingfabriek in Groningen en op 14 mei in ’t Clockhuys in Haren. Bezoekers zijn tussen 16.00 en 20.00 uur welkom om zich te laten informeren over de plannen. Medewerkers van de provincie Groningen, de gemeente Groningen, ProRail en NS zijn aanwezig om de plannen toe te lichten en vragen te beantwoorden. Mensen kunnen hun reactie achterlaten op de informatiemarkt of op de website. Meer informatieover het project is te vinden op de website van Groningen Bereikbaar.
Wat gebeurt er met de reacties?
De ontvangen reacties worden opgenomen in een rapport dat bij de besluitvorming wordt betrokken. Eind 2014 nemen de gemeenteraad van Groningen en Provinciale Staten een besluit over de plannen.
Groningen Spoorzone
Groningen Spoorzone is onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland. Dit is een gezamenlijk plan om de bereikbaarheid van de noordelijke provincies per spoor te verbeteren. Spoorplan Noord-Nederland wordt gefinancierd door de noordelijke provincies en het ministerie van Infrastructuur en Miliieu. In het project Groningen Spoorzone Groningen wordt circa 200 miljoen euro geïnvesteerd en gefinancierd uit Spoorplan Noord Nederland, Regio Groningen-Assen, ProRail, provincie en gemeente Groningen.