Slimme routes is één maar hoe zit het met de veiligheid

paddepoel stoplicht-1De slimme routes naar het Zernikecomplex zijn gesubsidieerd een het Europese project Cham (Cycling Heroes Advancing Sustainable Mobility Practice), lezen we bij het stimuleren om de studenten andere fietsroutes te laten nemen dan de gebruikelijke. Allereerst voorkom je hiermee het lange wachten bij de stoplichten, waar fietsers nog steeds onnodig lang moeten wachten en zeker bij slechte weersomstandigheden.

Ook het verraderlijke laatste oranje lampje geeft de indruk dat je zo van start kunt gaan. Helaas, weer een bus en weer tijden wachten. Nu wil de gemeente de stromen naar het studentencomplex veranderen en daar zijn wij voor, zeker als het om veiligheid gaat. Met het introduceren van een route langs het Reitdiep het Jaagpad, passeren de fietsers de Pleiadenlaan. En dan is het uitkijken want als fietser heb je geen voorrang en is en blijft het een drukke onoverzichtelijke situatie.

Deze situatie treffen we ook aan op de Eikenlaan. De bekende oversteek naar Park Selwerd. In het najaar slecht verlicht, donker en onveilig en als fietser, ook hier, geen voorrang op het overige verkeer. Nee, zelfs geen waarschuwingen aan het overige verkeer, PAS OP EEN GEVAARLIJKE OVERSTEEK.
steden nederland, groningen, selwerd

Gelden besteden voor goede alternatieven is één maar daar horen zeker de veiligheidsmaatregelen bij en dat is niet wat we lezen. Geef fietsers voorrang in deze situaties met duidelijke signalering is waar we voor pleiten om groot verdriet te voorkomen.

De belangrijkste reden tot het promoten van de alternatieve routes is een vermindering van de stagnatie van het autoverkeer ter hoogte van de Plataanlaan, dat aan grote stromen fietsers voorrang moet verlenen.

Fietsers van en naar Zernike maken dagelijks gebruik van de fietspaden langs de Prinsesseweg en Zonnelaan. Per dag ongeveer 10.000. Deze route levert steeds vaker problemen op. Niet zozeer voor de fietsers zelf, als wel voor de automoblisten. De grote stroom fietsers heeft voorrang op de Plataanlaan en dat heeft als gevolg dat het autoverkeer de Noordelijke Ringweg moeilijk kan verlaten. Ook de kruispunten met verkeerslichten kunnen de grote aantallen fietsers nauwelijks nog verwerken.
De ene alternatieve route gaat via het Jaagpad langs het Reitdiep en de tweede via de Bessemoerstraat, Wilgenpad en park Selwerd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *