Het Groninger Museum presenteerde de eerste grote solotentoonstelling van ontwerper, uitvinder en kunstenaar Joris Laarman (Borculo, 1979). De overzichtstentoonstelling onder de titel Joris Laarman Lab bevat zowel vroeg, recent als nieuw werk. Na Groningen begint de tentoonstelling aan een uitgebreide internationale tour naar onder andere Parijs en New York.
Alle foto’s: klik hier
Laarman werkt op het raakvlak van design, kunst en wetenschap en onderzoekt daarbij voortdurend nieuwe materialen en innovatieve technologieën. Het experiment vormt een belangrijke basis voor zijn opmerkelijke werk. Laarman had eerder talloze tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Gerenommeerde musea waaronder het Museum of Modern Art in New York, het Centre Pompidou in Parijs en het Victoria & Albert Museum in Londen kochten zijn werk aan.
Joris Laarman studeerde in 2003 cum laude af aan Design Academy Eindhoven met het Reinventing Functionality project. Met de barok ogende radiator, die hij hiervoor ontwierp, nam hij stelling tegen het functionalistisch minimalisme. De uitbundige krullen waren een functionele overweging omdat de radiator daardoor een grotere oppervlakte kreeg en meer warmte af kan geven. Al bijna een klassieker is de beroemde Bone Chair, een opvallend organisch gevormde stoel. Het uiterlijk van deze stoel kwam voort uit computeralgoritmen die de optimale groei van botten simuleren: dikker waar nodig, en dunner waar de stoel minder belast wordt zonder dat hij daarmee aan sterkte verliest.
In 2004 richtte Laarman samen met zijn partner, Anita Star, Joris Laarman Lab op. Met een interdisciplinair team verkent het lab de toekomstmogelijkheden van design door middel van onderzoek en experiment en grensverleggende technologie. Voorbeelden daarvan zijn downloadbare puzzelmeubels die thuis 3D printbaar zijn en de geavanceerde robotische 3D printtechniek MX3D. Op dit moment wordt met deze techniek een volledig functionele metalen brug geprint voor een van de Amsterdamse grachten.
Esthetiek, verbeelding, high tech en wetenschap komen samen in deze eerste grote solotentoonstelling, die zowel vroeg, recent als nieuw werk laat zien.
Het Groninger Museum volgt Laarman al jaren en bezit belangrijke werken zoals Bone Chaise, Bookshelf en de serie Digital Matter Tables. Speciaal voor de tentoonstelling maakt Laarman een nieuw sculptuur dat met dezelfde printtechniek als de brug tot stand komt. Deze tentoonstelling past binnen het beleid van het Groninger Museum dat zich richt op design op het grensvlak van kunst. In de tentoonstelling is veel aandacht voor het maakproces en de technische achtergrond daarvan. Ook zijn er tal van experimentele objecten te zien.
De tentoonstelling is samengesteld door conservator hedendaagse beeldende kunst, design en mode Sue-an van der Zijpp en hoofdconservator Mark Wilson.
Na Groningen reist de tentoonstelling door naar onder andere: Musée des Arts Décoratifs in Parijs, Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum in New York, High Museum of Art in Atlanta en The Museum of Fine Arts in Houston.
Boek
Bij de tentoonstelling verschijnt het eerste overzichtsboek van Joris Laarman Lab.