Support vluchten Frisian Flag op Airport Eelde

Van maandag 28 maart tot en met vrijdag 8 april vindt op vliegbasis Leeuwarden de internationale jachtvliegoefening Frisian Flag 2022 plaats. Verschillende internationale deelnemers beoefenen gedurende twee weken complexe missies in internationaal verband. Eergisteren een Boeing KC-767 van de Italiaanse luchtmacht die lande op Airport Eelde.

Boeing KC-767

De Boeing KC-767 is een militair bijtank- en strategisch transportvliegtuig ontwikkeld op basis van de Boeing 767-200ER. De tanker kreeg de aanduiding KC-767A, nadat hij aanvankelijk door de Amerikaanse luchtmacht (USAF) was geselecteerd om de oudere KC-135E’s te vervangen. In december 2003 werd het contract bevroren en later geannuleerd vanwege beschuldigingen van corruptie.

De tanker is ontwikkeld voor de Italiaanse en Japanse luchtmacht, die elk vier tankers bestelden. De financiering van de ontwikkeling van het vliegtuig werd grotendeels gedragen door Boeing, in de hoop grote orders van de USAF te ontvangen. Het herziene KC-767-voorstel van Boeing aan de USAF werd in februari 2011 geselecteerd voor het KC-X-programma onder de aanduiding KC-46.

Eerder landen er al  vliegtuigen van de Canadeese luchtmacht.

 

Airbus A310

De A310 behoudt dezelfde doorsnede met acht naast elkaar liggende dwarsdoorsnede, is 6,95  meter, korter dan de oorspronkelijke A300-varianten en heeft een kleinere vleugel, van 260 tot 219  2 (2800 tot 2360  sq ft ). De A310 introduceerde een glazen cockpit met twee bemanningsleden , later overgenomen voor de A300-600 met een gemeenschappelijke typebevoegdverklaring . Hij werd aangedreven door dezelfde General Electric CF6 -80 of Pratt & Whitney JT9D dan PW4000 turbofan straalmotoren . Het biedt plaats aan 220 passagiers in twee klassen, of 240 in all-economie, en heeft een vliegbereik tot 5150  NMI (9540  km ). Het heeft grote uitgangen tussen de twee hoofdparen voor en achter.

In april 1983 ging het vliegtuig in dienst bij Swissair en concurreerde het met de Boeing 767-200, zes maanden eerder geïntroduceerd. Dankzij het grotere bereik en de ETOPS- voorschriften kon het op transatlantische vluchten worden uitgevoerd . Tot de laatste levering in juni 1998 werden 255 vliegtuigen geproduceerd, daar deze werd opgevolgd door de grotere Airbus A330 -200. Het was beschikbaar als een vrachtvliegtuigversie en werd ook ontwikkeld tot een militaire variant , het A310 MRTT multi-role transport, daarna de tanker.

Foto’s: Jan Hendrik van der Veen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *