Kevin laat ons het volgende weten:
Afgelopen week heeft het stadsbestuur in Groningen bekend gemaakt dat buslijn 15 gedeeltelijk via de westelijke ringweg vanaf het station naar het Zernike-terrein gaat rijden, wegens teveel drukte met bussen in de binnenstad. Dat is een juist besluit mijns inziens, maar het komt te laat. Drie jaar om precies te zijn.
We schrijven augustus 2010 wanneer ik mijn alternatief voor Regiotramlijn 1 presenteer in de media. RTV Noord en de Gezinsbode pakken het persbericht op waarin ik aangeef dat de tram naar Zernike naar mijn idee veel beter niet kan komen en dat het omleggen van de route van lijn 15 via de westelijke ringweg een veel goedkoper en sneller alternatief is. Door bussen aan te schaffen van het merk Mercedes, type CapaCity (de grotere broer van de huidige gelede stadsbussen) en hoogfrequente dienstregeling kunnen er per rit 192 passagiers vervoerd worden. Per uur zou dit neerkomen op een kleine 2000 passagiers in enkele richting.
Ik stuur mijn plan ook naar het stadsbestuur. Een tijdje later krijg ik een brief van hen terug. Zij geven aan dat ze mijn plan hebben ontvangen en bedanken me voor het meedenken. B&W van Groningen erkennen de voordelen van het plan, maar geven aan toch voor de tram te willen kiezen en vragen mij mee te denken met de tram als uitgangspunt.
Voor mij was dit geen optie omdat ik als volger van het openbaar vervoer en busspotter allang wist dat de tram niet de meest logische optie was, zeker niet wanneer de route via de binnenstad loopt. We weten overigens inmiddels allemaal hoe het is afgelopen met die tramlijn…
En dat is dan ook de reden dat huidig verkeerswethouder Joost van Keulen deze week aankondigt een groot gedeelte van de Zernikebussen via de ringweg te laten rijden. En wat schetst mijn verbazing; de nieuwe routevoering is tussen het station en de afrit Paddepoel in de ringweg exact gelijk als in mijn drie jaar oude plan.
Ik wil geen verbanden leggen want ik ben niet bij de besluitvorming over lijn 15 betrokken geweest, maar het lijkt er wel verdacht veel op dat men mijn drie jaar oude plan heeft betrokken bij het ontwikkelen van deze nieuwe route. Dat is uiteraard geen probleem, ware het niet dat zowel ik als andere OV-deskundigen die met soortgelijke plannen kwamen niets hebben gehoord van het stadsbestuur. En dat beetje erkenning of een mededeling dat wij gelijk hadden mis ik nu erg van B&W.
Ik ben blij met de omlegging van de route, maar betreur het dat de gemeente een groot deel van mijn plan ogenschijnlijk heeft gebruikt zonder mij hiervan in kennis te stellen.