Woensdag 10 juli starten 52 werknemers met het digitaliseren van de patiëntendossiers van het Martini Ziekenhuis. In een periode van 6 maanden worden in totaal 1.3 miljoen, in lengte zo’n 6 kilometer, dossiers gedigitaliseerd. Het project is bijzonder door de grote (tijdelijke) werkgelegenheid die hiermee in het Noorden wordt gerealiseerd.
In de tweede week van juli gaat Forline in het Drentse Tynaarlo van start met het scannen van alle klinische en poliklinische patiëntendossiers, die opgeslagen zijn in het externe archief in Tynaarlo. Dit traject is een grote stap binnen de invoering van het volledig digitaal werken in de gehele organisatie van het Martini ziekenhuis.
Snel & efficiënt
“Dit is een groot project voor ons”, vertelt Paul van der Wijk, lid Raad van Bestuur Martini Ziekenhuis, “Door deze digitaliseringsslag zijn straks alle medische patiëntendossiers voor gebruikers op een eenvoudige, snelle en betrouwbare wijze digitaal opvraagbaar.” Met deze efficiëntieslag realiseert het ziekenhuis een betere werkwijze en ondersteunt ze het huidige en toekomstig zorgproces rondom een patiënt. Met de digitalisering bespaart het Martini Ziekenhuis op kosten die gepaard gaan met opslag en opvraag van papieren dossiers. De opslag van de digitale dossier is op een veilige wijze geborgd in de organisatie van het ziekenhuis.
Social Return
“Dit is voor ons natuurlijk een prachtig project. Niet alleen inhoudelijk op onze expertise, maar vooral omdat we zoveel mensen aan het werk helpen. Samen met Uitzendspecialist uit Almere en Werkplein Baanzicht uit Assen zijn we in maart van start gegaan met het werven van mensen in en rondom Tynaarlo. De nieuwe medewerkers van Forline zijn werkzoekenden met een bijstandsuitkering,” vertelt Dirk-Jan Methorst, directeur Forline. “Voor Forline is het vanzelfsprekend medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Daarom kijken wij altijd of er mogelijkheden zijn om onze maatschappelijke betrokkenheid op deze manier te tonen. De werkzaamheden bij het digitaliseren van dossiers lenen zich hier heel goed voor en dragen bij aan Social Return, een voorwaarde die ook de overheid stelt bij dergelijke aanbestedingen en dat past perfect bij onze organisatie.”